Followers

Wednesday, May 6, 2015

Telefon, Telekom, Yellow Pages dan Daftar Nombor Telefon

Suatu hari tu pada tahun 1986, ayah bawak balik satu kotak.Aku pun perati je la.Mungkin barang daripada pejabat dia kot.Lepas tu aku tengok dia keluarkan telefon.Pergh... rumah aku ada telefon dah! Rupanya ayah baru balik daripada Jabatan Telekom.
Aku tanya ayah apa nombor telepon rumah kita? Dia cakap 411****.Masa tu masih tujuh angka lagi.Dan aku belajar kalau nombor KL dan Selangor mesti start dengan 03.Negeri lain aku tak tau masa tu.
Aku tengok ayah keluarkan 3 buah buku semua tebal-tebal.Hapa benda ni? Aku baca dia tulis 'Yellow Pages'.Ada dua, semua tulis dalam bahasa Inggeris.Aku tengok segala alamat kedai kat KL semua ada dalam ni.Satu lagi tu kaler biru kalau tak salah.Aku baca penuh dengan nama orang beserta nombor telepon dalam tu.Perghh... bayangkan seluruh warga KL yang ada telepon boleh dimuatkan dalam satu buku! Esok kat sekolah sibuk tanya kawan-kawan nama ayah masing-masing saje nak check kat buku tu.Hahaha...!
Ayah cakap kalau nak tau sekarang pukul berapa boleh call 1051 (kalau tak salah) dan call 101 untuk menghubungi operator.Dia boleh sambungkan pada mana-mana nombor telepon yang kita tak tahu.
Pastu ayah suruh tulis nombor telepon yang penting-penting kat nota sebalik cover plastik kat telepon.Yang selebihnya nombor kawan-kawan dan saudara-mara catat dalam buku nota besar.Korang ada pernah nampak tak buku tu lagi? Hahaha...!
Zaman ni kalau letak telepon dalam bilik dah kira dasyatla.Mintak tolong je jiran-jiran yang kerja technician Telekom baru cas RM15 je.Dan aku masih ingat lagi sekitar 1991, Telekom menyediakan perkhidmatan perbualan lebih daripada seorang.Contohnya korang boleh berbual sekali 3 atau 4 orang dalam satu masa.Tapi kena cas dengan telekom la.

Walaupun masa tu takde telefon bimbit ataupun smart phone, kita sebagai orang Wangsa Maju masih lagi keep in touch dengan rakan-rakan.Kini zaman semakin mudah, tetapi kita semakin jauh...

~ We Are Lejen

No comments:

Post a Comment