Followers

Saturday, September 7, 2013

좋은 하루 보내세요! KOREAN KIMCHI


Pernah cuba Kimchi? Ini makanan paling popular kat Korea. Sape kaki tengok HD One Asia memang taula. Jangan asyik nak tengok Inkigayo ajer al-maklumlah awek-awek Korea semua cun-cun belaka. Hehehe...
Meh sini kita cuba...

Bahan-bahan buat kimchi :

1/2 biji kobis cina
Garam & air (untuk rendam kubis)
serbuk cili
2-3 ulas bawang putih
1/2 cm halia
2-3 biji bawang merah (shallots)
1 sudu cencalok
air 7 up secukup nya
1/2 batang lobak
1 pokok daun bawang
gula secukupnya (tak letak garam sebab kubis tu dah masin)
Cara membuatnya:
1. Mula-mula bersihkan kobis dan potong kecil-kecil, lepas tu buat air garam dengan menambah 4 sudu garam dan air sehingga kobis tenggelam.
2. Rendam kobis selama 8 jam
3. Apabila cukup 8 jam, bilas kobis dan perah supaya tiada air garam lagi
4. Campurkan serbuk cili, bawang, bawang putih, halia, cencalok, dalam bekas dan kisar. Guna kan air 7 up jika perlu penambahan air
5. Apabila siap kisar, rasa masin and manis nya dan terpulang untuk tambah gula atau garam. Boleh juga gunakan sos ikan.
6. Lobak hiris nipis seperti batang mancis, daun bawang potong kasar.
7. Gaul kan kobis tadi dengan bahan kisar, lobak dan daun bawang sehingga sebati
8. Simpan dalam bekas. Boleh juga dimakan serta merta…

SELAMAT MENCUBA!



1 comment:

  1. Assalamualaikum dan salam sejahtera

    Assalamu alaikum wr wb,,senang sekali saya bisa menulis dan berbagi kepada teman2 melalui room ini, sebelumnya dulu saya adalah seorang Pengusaha Butik yg Sukses, kini saya gulung tikar akibat di tipu teman sendiri, ditengah tagihan utang yg menumpuk, Suami pun meninggalkan saya, dan ditengah himpitan ekonomi seperti ini, saya coba buka internet untuk cari lowongan kerja dan secara tdk sengaja sy liat situs pesugihan AKI SYEH MAULANA Di Website/situnya Saya pun langsug hubungi beliau dan Semua petunjuk AKI saya ikuti dan hanya 3 hari, Alhamdulilah benar benar terbukti dan semua utang saya lunas dan sisanya buat modal usaha, saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui Ritual Penarikan Dana Hibah AKI ZYEH MAULANA saya Bisa sukses, Jadi kawan2 yg dalam kesusahan jg pernah putus asah, kalau sudah waktunya tuhan pasti kasi jalan asal anda mau berusaha, AKI ZYEH MAULANA Banyak Dikenal Oleh Kalangan Pengusaha Dan Artis Ternama Karna Beliau adalah guru spiritual terkenal di indonesia, jika anda ingin seperti saya silahkan  ☎ (( +6282321594488 )) ATAU KLIK DISINI PESUGIHAN DUNIA GHAIB Wassalam

    ReplyDelete