Followers

Friday, September 13, 2013

Masa Begitu Pantas Meninggalkan Kita



Pernah tak korang rasa masa berjalan dengan pantas? Contohnya macam korang tengah bergayut dengan kekasih korang. Korang rase bergayut sekejap je. Tapi bila sedar-sedar, dah 5 jam korang bergayut. Macam mana pula masa boleh berjalan tanpa kita sedar?

Macam tu la juga bila korang dok main Facebook. Liking-liking. Tagging-tagging. Poking-poking. Sedar-sedar dah tengah malam. Padahal esok dah nak kerja. Dan, pernah tak korang terfikir kenapa kita tak sedar dengan masa yang berlalu?

Daripada Anas bin Malik r.a berkata: Rasulullah s.aw. bersabda: "Tidak akan menjadi kiamat sehingga masa menjadi singkat maka setahun dirasakan seperti sebulan dan sebulan dirasakan seperti seminggu dan seminggu dirasakan seperti sehari dan sehari dirasakan seperti satu jam dan satu jam dirasakan seperti percikan api." H.R Tirmizi.

Menurut Imam al-Karmani, apa yang dimaksudkan dengan singkatnya masa itu ialah dicabut keberkatan daripadanya.Memang benarlah apa yang dikatakan oleh Imam al-Karmani itu, dahulu, dalam sehari banyak perkara yang kita dapat laksanakan. Tapi sekarang,hanya sedikit perkara yang kita dapat laksanakan.Inilah satu petanda bahawa hari kiamat hampir tiba.

So, merujuk dalam hadis di atas, kiamat akan muncul bila ramai orang yang lalai sampai hilang keberkatan waktu dan itu akan menyebabkan masa berjalan dengan amat pantas sehinggakan sejam bagaikan sekelip mata atau seperti pantasnya satu percikan api.

"Semakin kita membesar, semakin laju masa berjalan"

Memang nampak pelik. Tapi kalau korang ingat balik kenangan-kenangan korang masa kecil dulu, korang akan perasan yang even apa pun yang korang buat, korang akan rasa masa berjalan dengan amat perlahan. Tapi sejak korang start masuk ke sekolah menengah, masa dah start laju. Semakin meningkat usia, semakin cepat masa tu bergerak. Kenapa? Adakah disebabkan oleh kejahatan yang kita lakukan?

Ataupun, masa berjalan dengan pantas hanya sebab kita seronok buat benda yang melalaikan sampai terleka dan masa berjalan dengan perlahan bila kita buat perkara baik sebab ianya membosankan? Cuba renung balik maksud surah Al-Asr...




No comments:

Post a Comment