Followers

Thursday, June 4, 2015

'Kepala Air' Sungai Pisang, Gombak

Gambar 'Kepala Air' baru-baru ini yang sempat dirakam kat Sungai Pisang, Gombak.Hati-hati kepada mereka yang melakukan ekspedisi ke sana ketika musim hujan.

Kalau berkhemah di tepi sungai, jangan buat khemah di tepi air, buat di bahagian atau kawasan yang pokoknya besar. Tandakan satu batu yang besar, jika tengah malam batu itu hilang, maknanya air tengah naik- belajar daripada kaki pancing.

Tanda-Tanda Kepala Air
Kalau hujan di hulu, biasanya akan ada kepala air (air naik dalam perbezaan paras 5 kaki tak sampai 10 minit). Tanda-tanda lain yang kita perlu tengok ialah kehadiran buih-buih putih di tempat tak berbuih (kalau di tempat air jatuh mesti ada buih). Maksud saya, di tempat air mengalir biasa, tiba-tiba ada buih-buih halus timbul, itu tandanya arus bawah lagi laju dari arus atas. Kemudian, akan ada daun basah hanyut, barulah ada perubahan warna air, dari jernih ke warna oren, coklat dan lain-lain. Biasanya perubahan ini sekejap saja, dalam 5-6 minit sebelum arus besar datang (kepala air). Sama kes di Dam Chamang, Bentong, saya dah alaminya. Tambah sikit, kalau kepala air datang, bunyi air lebih kuat daripada biasa, dari kejauhan dah dengar.

Gambar oleh Kelab Wangsa Maju Greener (WMGreener).

No comments:

Post a Comment