Followers

Friday, June 19, 2015

Kapsul Masa Tun M 2087 The Mall

Sedihnya bila teringat kenangan zaman kanak-kanak dan remaja di The Mall atau Yaohan ni dulu... tetiba teringat kenangan pada tahun 1987 bersama ayah Admin pergi sini naik motor kapcai tukarkan tiket bas mini yang dikumpul semata-mata untuk dapatkan beberapa kotak tisu.Antara promosi memperkenalkan The Mall kepada warga KL ketika itu.

Anda budak super lejen jika mengetahui atau pernah melihat monumen kapsul masa Tun M ini!

Tanda tanya ke mana perginya kapsul masa yang ditanam oleh bekas Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr Mahathir Mohamed di bangunan The Mall Kuala Lumpur pada tahun 1987 mula tersebar.

Pada 12 Jun 1987, sewaktu merasmikan bangunan pusat membeli-belah tersebut, beliau telah menanam sebuah kapsul masa yang dijadualkan untuk dibuka pada tahun 2087 iaitu 100 tahun akan datang.

Kapsul itu memuatkan coretan serta pesanan mantan perdana menteri itu buat generasi akan datang.

Namun, pusat beli-belah itu tidak bertahan selama yang diharapkan. Selepas 26 tahun beroperasi, The Mall berpindah milik kepada kumpulan syarikat Sunway Berhad berkuatkuasa 1 Mei 2013.

Kerja-kerja menaik taraf bangunan mula dijalankan sejurus termeterai perpindahan milik tersebut.

Pada 28 Mei 2015, Sunway Putra Mall mula diperkenalkan kepada orang ramai.

Hampir tiga dekad berlalu, mungkin ramai yang sudah melupakan kapsul masa tersebut serta persoalan apakah mesej yang terkandung di dalamnya.

Menurut jurucakap pengurusan Sunway Putra Mall, kapsul itu kini selamat tersimpan di pejabat Pengurus Besar bangunan tersebut, lapor portalBerita Daily.

“Kami sedar ia adalah sebahagian daripada sejarah The Mall selain kini bergelar barangan bersejarah. Banyak pihak termasuklah diri saya masih teruja semasa ia mula-mula ditanam dahulu. Pihak kami akan menjaga dan terus memelihara kapsul itu,” ujar jurucakap kumpulan berkenaan.

Daripada perspektif undang-undang dan teknikal, kapsul masa itu kini menjadi hak milik Sunway Putra Mall.

Jurucakap itu turut menambah, pengurusan Sunway Putra Mall tidak mempunyai perancangan untuk mendedahkan kapsul masa itu mahupun kandungannya kepada awam buat masa ini.

Namun begitu, pihak pengurusan memberi jaminan bahawa mesej Tun Mahathir akan tetap disampaikan kepada generasi akan datang menjelang tahun 2087.

Sumber Awani.

No comments:

Post a Comment