Followers

Friday, October 7, 2016

Antara Kes Rasuah Dan Filem Tamil 'Citizen'

Patutla susah nak carik duit sekarang... rupanya kena sorok.

Kes rasuah yang menggemparkan ini mengingatkan saya kepada sebuah filem Tamil bertajuk 'Citizen' [2001] lakonan hebat aktor Ajith Kumar (filem Tamil lebih sarat mesejnya dan realistik berbanding filem Hindustan yang penuh kepalsuan).Filem ini memberi mesej bahawa kerajaan yang sebenarnya bukanlah menteri, MP atau ADUN yang kita undi itu tetapi penjawat awam itulah kerajaan yang sebenarnya.Di pengakhiran filem itu, pesalah penjawat awam yang korup telah dijatuhkan hukuman yang terlalu berat dan tak terfikir oleh sistem perundangan.

Menteri tak perform, rasuah, next election kita boleh singkir.Tetapi penjawat awam cakaplah berapa kali election, dia tetap dengan jawatan itu sampai pencen.Makanya penjawat awam lebih terdedah dengan risiko rasuah berbanding ahli politik.Fikir-fikirkanlah...

Kepada penjawat awam yang kebal dengan integriti anti rasuah, sekalung tahniah dan semoga berjaya dunia akhirat.Kepada yang menggunakan pangkat, kuasa dan kedudukan untuk mengumpul harta... sila meninggal.

No comments:

Post a Comment