Followers

Thursday, July 4, 2013

Eh, Sungai Kita Sungai Bunus lah!

Wangsa Maju ada sungai?? Mana? Longkang besar ader la. Hahaha...


Generasi sekarang memang tidak menyedari, longkang besar itulah sungai suatu ketika dahulu. Cuma ia telah di turun tarafkan (down graded) kepada longkang. Sebelum dikonkritkan laluan alur sungai ini, kanak-kanak terutamanya di Seksyen 1 bebas bermain air sungai di sini 26 tahun yang lalu.

Ketika itu airnya masih dalam (paras lutut) dan masih bersih. Memang kalau kanak-kanak yang duduk berhampiran (Blok D), memang selalu la kena hambat ngan mak bapak dorang sebab selalu main air kat sini. Carik berudu la, anak ikan la, kura-kura la... belut pun ada!

Tapi sekarang sudah jauh berbeza. Pembangunan tanpa menitik beratkan alam sekitar menyebabkan air semakin kecil dan sampah sarap semakin sewenang-wenangnya di humban ke sungai. Air sungai pun tidak lagi jernih. Kotor dan penuh berlumut namun masih ada saki baki hidupan di dalamnya. Bau pun mak aihhh...

Sungai Bunus hanyalah cabang-cabang sungai di Kuala Lumpur sebelum bergabung dengan sungai utama seperti Sungai Gombak dan Sungai Kelang. Tapi jangan pandang rendah fungsi Sungai Bunus sebagai sistem perparitan bandar yer... Bila Sungai Bunus menunjukkan belangnya masa penghujung 2011, habis melimpah air sampai ke jalan raya utama (Jalan Tun Abdul Razak berhampiran Perpustakaan Negara).  

Apabila Sungai Bunus melimpah...

Sayang sekali kita... ada sungai tetapi tidak menghargainya. Bahkan digunakan sebagai tapak pembuangan sampah. Buang bayi dan mayat pun ada!

Perangkap sampah di Sungai Bunus. Macam-macam ada...!

Kalau Korea Selatan boleh pelihara sungai mereka dalam bandar Metropolitan Seoul, kenapa kita di Kuala Lumpur tidak boleh?

Warga Seoul boleh santai kat sungai!

  Suasana malam sungai dalam bandar Seoul...

Gambar-gambar terkini cabang Sungai Bunus di Seksyen 1 Wangsa Maju...


Ada inisiatif menjadikan kawasan ini sebagai kawasan rekreasi tetapi masih belum cukup...

Ada taman permainan kat atas tu...

Port carik anak ikan dan berudu dulu...

Boleh bantai memancing plak dorang... tapi memang ada ikan talapia sini!

Trek jogging untuk kemudahan penduduk...

Air sungai yang kini kotor, berlumut dan berbau...

P/S : Hargailah Sungai Kita!


4 comments:

  1. Port terbaik nie.. Teringat kenangan masa bebudak dulu... Kat sini lah petang2 tempat bermain, melastik burung dan mencari ikan.. Ikan mcm2 ada.. Ikan haruan, puyu, sepat, talapia, belut.. Mcm2 la ada... :)
    Sayangilah sungai bunus... Huhu :)

    ReplyDelete
  2. Hulu sungai bunus di mana ya?

    ReplyDelete
  3. Hulu sungai bunys adalah Kampung Ulu Bunus.

    ReplyDelete
  4. Salam, nk tau mana ya awk tau info ni ?

    ReplyDelete