Followers

Saturday, September 26, 2015

Ovaltine Dan Kiwi

Sejarah Ovaltine (Ovomaltine)

Ovaltine (Ovomaltine) adalah minuman dengan rasa coklat dan malt (kecuali kemasan biru di AS), gula (kecuali di Swiss), dan whey (protein yang berasal dari susu lembu). Ovaltine dikembangkan di Berne, Swiss dan diperkenalkan pada tahun 1904, di mana ia dikenali dengan nama aslinya, Ovomaltine (dari ovum, bahasa Latin untuk telur, dan malt, yang merupakan bahan utamanya). Ovaltine sendiri memiliki 3 varian jenis yaitu Chocolate Malt, Malt (tanpa campuran coklat), dan Rich Chocolate (tanpa campuran malt).

Ovomaltine mulai berganti nama menjadi Ovaltine sejak tahun 1909, ketika Ovomaltine di eksport ke United Kingdom. Oleh kerana kesalahan dalam pendaftaran hak cipta membuat nama Ovomaltine disingkat menjadi Ovaltine di pasaran Eropah dan seterusnya diguna pakai ke seluruh dunia.

Ovaltine menjadi minuman kanak-kanak dan orang dewasa yang sungguh popular di Asia Tenggara bersama jenama Milo.Walau bagaimanapun di Malaysia, selepas tahun 1990 jenama Ovaltine hilang tidak dapat bertahan lama menjadikan Milo menjadi sebagai pengeluar minuman coklat terunggul di Malaysia.

Tetapi sehebat mana pun monopoli Milo sebagai minuman coklat, pengilat kasut KIWI lah yang paling berjaya sebab bukan sahaja orang akan panggil semua jenis penggilat kasut tu KIWI (noun) malah KIWI tu dah jadi verb plak.
Contoh, kenapa awak tak kiwi kasut sampat kilat?

Tengok tin Ovaltine lama tu teringat arwah nenek, selalu simpan biskut kering kat dalam tu.Al-Fatihah untuk arwah nenek...

No comments:

Post a Comment