Followers

Saturday, April 20, 2013

Anda Kanak-Kanak Yang Membesar Pada Zaman 80-an?

Kalau betul... anda telah membesar dengan menonton He-Man, She-Ra, Transformers, Thundercats, Silver Hawk, Woody Woodpecker, Chipmunks, Inspector Gadget, Ninja Turtles, The Mask, Smurfs, X-Men dan Voltron dan tidak lupa siri animasi dan aksi dari Jepun seperti Ultraman, Dragon Ball, Maskman, Flashman, Doraemon, Polis Angkasa Gaban, Masked Black Rider, Tosho Daimos dan Miss Comet yang terkenal dengan tongkat ajaibnya.
Selain tu kalau malam-malam kita akan tengok citer seperti Oshin, Rin Hanikunma, Samurai, BJ and The Bear, Knight Rider, Macgyver, The 6 Million Dollarman, Bionic Women dan mak ayah kita akan tengok sitkom Hikayat Hang Setia ataupun Drama Swasta (ada gambar topeng ketawa ngan menangis tu). Belah siang pula kita akan tengok rancangan TV pendidikan, citer Kunta Kinte, cerita orang mengembara masa pakai jam 'OMNI' ataupun citer kegemaran ramai iaitu Maero Attack yang kalau gi sekolah pun kita terbawa-bawa aksi diorang main bola tampar dan siap hafal lagi lagu.




Berus gigi time waktu rehat kat sekolah rendah?...hmm, mesti pegang cawan warna-warni kan. Mencangkung kat tepi longkang dengan classmates semua kat sebelah...
Ingat tak, misi kat sekolah masuk kelas dengan list dentist appointment. Lepas itu bunyi gigi member kita kena gerudi kat bilik sebelah. Ada gigi yang berlubang, kena lah tampal.
Cinta monyet??? Pandai2la korang senyum ingat sendiri...
Ni sure korang ingat...program minum susu di sekolah. Nak galakkan budak-budak time itu minum susu. Sekotak 30 sen saja beb..Kadang-kadang lori Milo pun datang bagi minum free kat sekolah.
Cikgu2 kalau nak denda, mesti guna pembaris panjang warna kuning tu. pukul tapak tangan...kan?
Nasik lemak 30 sen saja kat kantin.Kadang leh ceduk sambal lebih kalau tak puas ati.Feveret daging buger cucuk harga 20 sen satu...Memang ketagih makan.But bola mampu beli Cap Fong Keong aje.Sape pakai Topper, Nike atau Adidas memang orang respekla...
Time sekolah menengah, anda sure beli kasut sekolah Bata BM Turbo atau Pallas Jazz takpun kasut model baru yang ada pemantul cahaya. ada yang suka kasut High-Cut yang buatan China tu...ada yang suka stoking tebal lah...Kalau citer bab hiburan mesti citer pasal 4U2C, Feminin takpun Nico.

Internet? email? benda alah apa tu?
CD? apa tu? kaset tape pernah lah dengar..

kita pergi kedai runcit, beli Chickerdis, Mamee , Kum Kum, Tora, Ding Dang chocolate balls yang ada mainan kat dalam dia, 'telur' keras warna warni, 'rokok' chewing gum, KIKI Bubble Gum. Tak dilupakan, Super Ring plastik biru yang ada gambar Mikey Mouse pakai baju magic. Bila dah habis exam skolah, main Monopoly lah, UNO lah, Donkey lah, Happy Family lah, Old Maid la dalam kelas.
Tapi bunyi loceng lah yang paling best sekali. boleh beli aiskrim dengan pakcik atau makcik jual snek kat luar sekolah itu...ingat lagi mamee harga 5 sen?
Lagi satu loceng masa nak pergi rehat. Tinggal kan kerja sekolah, jom kita pergi makan. Budak-budak yang dapat Rancangan Makanan Tambahan (RMT) mesti keluar awal.
Lagi satu yang seronok masa time Pendidikan Jasmani, PJ. main bola sepaklah, bola baling lah...dan macam yang saya katakan tadi... main bola tampar ala-ala Maero Attack.
Permainan kegemaran, main guli, batu seremban, penutup botol, batang aiskrim, 'Pepsi Cola one-two-three', 'Police & Sentry', A E I O U, Galah Panjang, main kejar2 duduk...
Kita hilangkan dahaga dengan aiskrim 10 sen. Ais Pong yang tube aiskrim, ada banyak-banyak color tu. Kalau nak makan, kena patahkan kat tengah2 dia! paling koman pun aiskrim potong yang ada kacang tu.
Lipat kertas kecil-kecil, selepas itu buat lastik.tembak cicak hmmm..ni pun kita main dulu ni. baling2 kapur lah.
Hmm...kalau dalam soal lagu rasenyer ramai yang minat Rock Kapak.Kalau lagu mat saleh rasenye New Kids On The Block, Vanilla Ice, Bryan Adams, Richard Marx dsb...Sekarang sudah zaman Justin Bieber...

Perbezaan dengan budak-budak zaman sekarang...

Setau mereka negara Jerman ada satu je daripada dulu.
CD dan DVD wujud time mereka lahir.
Michael Jackson dah putih dah time tu.
Mereka percaya Spiderman, Iron Man, X-Men dengan Incredible Hulk tu filem-filem baru.
Mereka tak boleh bayangkan skrin hitam putih atau hijau untuk sebuah komputer.
Game 'Atari'? 'Micro Genius'? What the hell is that?
Mereka tak percaya pernah ada TV hitam putih... yang kalau kita taknak tengok TV kena tutup dia punya pintu sliding kat tv tu. dan mereka sekarang tak reti nak switch on TV kalau tak ada remote control.
Dan mereka tak paham macam mana kita boleh survive dekat sekolah atau universiti tanpa handphone!

1 comment: