Followers

Wednesday, April 17, 2013

PRU13 : Kenali Calon-Calon P116 Parlimen Wangsa Maju

Kembali ke topik yang hangat ketika ini dan kadang-kadang sampai tahap dibenci orang iaitu PRU13.
Semalam berakhirnya desas desus calon apabila Pengerusi BN, DS Najib Tun Razak telah pun mengumumkan calon-calon BN untuk semua kerusi Parlimen dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN).
Kita punyalah tunggu lama pengumuman ni kalau tidak camane nak siapkan post nih ye tak?

Oklah... suka atau tak suka politik, macamana pun sebagai warganegara yang bertanggungjawab mau tak mau kena amek tau jugak calon-calon kawasan anda.Masa depan negara terletak di tangan anda.Kalau tak kenal maka tak layaklah di undi.Melainkan orang tu memang jenis mengundi atas dasar parti semata-mata sampai tak kenal pun calon yang dia pangkah tu.In this case, no komen...

Untuk makluman anda Wangsa Maju kali ni ada perlawanan 3 penjuru iaitu antara calon daripada Bebas, Barisan Nasional (BN) dan Pakatan Rakyat (PKR).Memang sengit PRU13 kat Wangsa Maju ni geng...
Berikut adalah calon-calon P116 yang sudah diputuskan oleh bos masing-masing serta latar belakang ringkas mengenai mereka.

Calon Bebas : YB Wee Choo Keong

Merupakan penyandang kerusi P116.Beliau merupakan seorang peguam sebelum menyertai politik.
Mewakili Parti Keadilan Rakyat (PKR) dari tahun 2008 hingga tahun 2010. Beliau merupakan pengasas Parti Demokratik Malaysia (MDP) dan menjawat jawatan sebagai Setiausaha Agung sehingga parti ini ditarik balik pendaftarannya.
Beliau pernah menjawat jawatan sebagai Ketua Penerangan Parti Tindakan Demokratik (DAP), namun selepas kegagalannya untuk cuba menggulingkan Lim Kit Siang, beliau disingkirkan daripada DAP. Beliau membawa para penyokongnya untuk menubuhkan Parti Demokratik Malaysia (MDP). 
Beliau bertanding dalam Pilihan Raya Umum Malaysia 2008 atas tiket Parti Keadilan Rakyat di Wangsa Maju atas jemputan DS Anwar Ibrahim dan mengalahkan calon dari BN-MCA, Dato' Yew Teong Look dengan majoriti tipis iaitu sebanyak 150 undi.
Pada 14 Mei 2010, Wee mengumumkan keluar dari PKR dan pada masa yang sama, beliau meletak jawatan sebagai Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan PKR Kuala Lumpur atas sebab tidak berpuas hati dengan skandal rasuah penjualan pasir oleh KSSB di Selangor.

YB WEE CHOO KEONG BAGAIMANAPUN DISAHKAN TIDAK BERTANDING APABILA TIDAK HADIR PADA HARI PENAMAAN CALON 20HB APRIL 2013 SEKALIGUS MENINGGALKAN TANDA TANYA KERANA INI BERTENTANGAN DENGAN KENYATAANNYA SEBELUM INI.DISAHKAN HANYA 2 CALON SAHAJA YANG BERTANDING DI P116 WANGSA MAJU  IAITU ANTARA CALON BN DAN PKR.

                                                            Calon BN : Dato' Mohd Shafie Bin Abdullah

Merupakan seorang peguam yang terkemuka dan mula berkhidmat sebagai peguam pada tahun 1985.Beliau merupakan Setiausaha Politik kepada Perdana Menteri DS Najib Tun Razak.Antara jawatan-jawatan beliau yang lain ialah sebagai Pengerusi BN Wangsa Maju yang baru, menggantikan Dato' Yew Teong Look daripada MCA, Ketua UMNO Cawangan Wangsa Maju dan Ketua Penerangan Perhubungan UMNO Wilayah Persekutuan.Beliau juga ialah mantan Pesuruhjaya Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (SUHAKAM).Beliau adalah salah seorang muka baru yang cuba diketengahkan pada PRU13.
         Pada 22 Oktober 2009 beliau dilantik mewakili Malaysia ke Suruhanjaya Antara Kerajaan ASEAN Mengenai Hak Asasi Manusia (AICHR) - badan yang pertama seumpamanya di rantau Asia Pasifik. Pemimpin negara-negara ASEAN turut hadir sempena Sidang Kemuncak ASEAN ke-15 di Hua Hin, Thailand. Nama beliau telah dicadangkan oleh Wisma Putra dan diterima Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Tun Razak. Beliau diharapkan dapat mempertahankan Malaysia daripada sebarang tuduhan berkaitan isu hak asasi serta melaksanakan tugas dengan berkesan semasa menghadiri sidang tersebut.

Calon PKR : Dato' Dr. Tan Kee Kwong

Merupakan bekas Timbalan Menteri Tanah dan Pembangunan Koperasi dari Parti Gerakan. Kini beliau menyertai Parti Keadilan Rakyat dan memegang jawatan sebagai Ketua Penyelaras PKR Wangsa Maju.
Beliau ialah seorang lepasan Doktor Perubatan pada tahun 1977 dan mula bekerja di United Kingdom (UK) sebagai doktor sebelum pulang ke Malaysia dan membuka kliniknya sendiri pada tahun 1985.
Semasa dalam Parti Gerakan, Dr. Tan menjadi Timbalan Menteri dari 1999 hingga 2004. Beliau diperkenalkan oleh Dato' Alex Lee untuk menceburi bidang politik dan atas tiket BN, beliau menjadi Ahli Parlimen Segambut selama tiga penggal (1995, 1999 dan 2004).
Disebabkan kemelut politik dalam Parti Gerakan dan tidak dicalonkan pada PRU12, beliau kemudiannya menyertai Parti Keadilan Rakyat (PKR) atas pelawaan DS Anwar Ibrahim pada Ogos 2008.

SELAMAT MENGUNDI!

3 comments:

  1. undi jack la.. calon p11? haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Habislah Wangsa Maju.Persidangan Parlimen semua buat kat Awwal Maju.hahaha...

      Delete
  2. Edited on 20 April 2013 selepas selesai penamaan calon.
    YB Wee Choo Keong tidak bertanding dan ini menimbulkan tanda tanya.
    Bertentangan dengan kenyataannya sebelum ini.

    ReplyDelete