Followers

Monday, October 21, 2013

Budaya Minum Luar Orang Jepun Dan Malaysia

Rakyat Jepun terkenal di  dunia dengan sikap mereka yang rajin bekerja, malah kadang-kadang etika kerja mereka disamakan dengan robot. Komitmen mereka terhadap kerja tidak dapat dinafikan. Walaupun waktu bekerja atau waktu perniagaan sudah berakhir, pekerja akan tetap melayan pelanggan yang baru datang dan tidak tergesa-gesa untuk menutup pejabat atau kedai mereka.




Mereka juga sangat profesional ketika waktu kerja. Sukar untuk melihat mereka berbual kosong dengan sekerja di hadapan pelanggan, walaupun di kedai kecil di kawasan luar bandar. Mungkin ada yang melihat budaya minum bersama rakan sekerja selepas selesai waktu bekerja adalah satu alasan untuk tidak pulang awal ke rumah, namun begitu sebenarnya ia satu aktiviti untuk mengeratkan hubungan sesama pekerja dan di antara pekerja dan majikan.

Bagi mereka yang sudah bersara pula, mereka tidak akan berdiam diri di rumah. Malah keluar bersiar-siar, melancong atau menyertai persatuan yang menepati hobi dan kepakaran mereka. Sikap mereka yang gemar untuk kekal aktif walaupun sudah berumur merupakan antara faktor mereka kekal sihat dan berumur panjang.

Orang Jepun juga sangat berdisiplin dalam menepati masa. Buka saja dalam waktu bekerja, malah juga ketika bertemu janji dengan rakan. Bagi mereka, satu saat sangat bermakna dan boleh melakukan apa saja aktiviti di dalam sesaat itu. Ketika melintas jalan, dapat di lihat mereka tidak akan membazir masa menunggu dan akan terus berlari jika lampu trafik bertukar kuning.




Manfaat Masa

Ketika di dalam kereta api dan bas, mereka akan menghabiskan masa, walau lima minit dengan membaca buku, novel, komik atau surat khabar. Waktu ketibaan dan pelepasan kenderaan awam juga tidak pernah terawal atau terlewat. Inilah yang membuatkan penduduk mereka mudah merancang perjalanan berdasarkan jadual kenderaan awam yang menepati masa.

Rakyat Jepun juga sangat berdisiplin ketika menggunakan perkhidmatan kenderaan awam. Mereka tidak akan berebut-rebut untuk turun atau naik, malah akan berbaris dalam satu barisan lurus, mengikut garisan yang tertulis di lantai ketika menaiki kereta api atau bas.

Segalanya sangat sistematik dan memudahkan semua pengguna tanpa perlu dipantau atau diuruskan oleh sesiapa.




Disiplin turut mengajar mereka untuk bersikap jujur. Walaupun mereka tidak beragama dan tidak berpegang kepada satu-satu kepercayaan, mengambil sesuatu yang bukan hak mereka merupakan satu kesalahan besar. Jika ada tercicir sesuatu seperti dompet atau dokumen penting di tengah jalan, kemungkinan besar anda akan dapat semula barang-barang tersebut atau sekurang-kurangnya berada dalam jagaan pihak berkuasa seperti polis atau pihak pengurusan.

Mereka juga sangat berdisiplin dalam isu kebersihan. Penulis pernah berbual dengan rakyat Jepun yang menggunakan tangannya sendiri sebagai tempat abu rokok ketika berbual sambil merokok. Abu rokok itu hanya akan di buang jika tong sampah atau bekas abu rokok sudah dijumpai. Penulis berasa kagum ketika kita rakyat Malaysia sendiri membuang abu rokok merata-rata ketika merokok. Malu tidak terkata...


3 comments:

  1. Patut di contohi..sebenarnya kehidupan mereka punyai nilai islam...
    ..jika kita patut kpd perintah agam islam ...mungkin kemajuan kita jauh lebih baik berbanding mereka..

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum dan salam sejahtera

    Assalamu alaikum wr wb,,senang sekali saya bisa menulis dan berbagi kepada teman2 melalui room ini, sebelumnya dulu saya adalah seorang Pengusaha Butik yg Sukses, kini saya gulung tikar akibat di tipu teman sendiri, ditengah tagihan utang yg menumpuk, Suami pun meninggalkan saya, dan ditengah himpitan ekonomi seperti ini, saya coba buka internet untuk cari lowongan kerja dan secara tdk sengaja sy liat situs pesugihan AKI SYEH MAULANA Di Website/situnya Saya pun langsug hubungi beliau dan Semua petunjuk AKI saya ikuti dan hanya 3 hari, Alhamdulilah benar benar terbukti dan semua utang saya lunas dan sisanya buat modal usaha, saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui Ritual Penarikan Dana Hibah AKI ZYEH MAULANA saya Bisa sukses, Jadi kawan2 yg dalam kesusahan jg pernah putus asah, kalau sudah waktunya tuhan pasti kasi jalan asal anda mau berusaha, AKI ZYEH MAULANA Banyak Dikenal Oleh Kalangan Pengusaha Dan Artis Ternama Karna Beliau adalah guru spiritual terkenal di indonesia, jika anda ingin seperti saya silahkan  ☎ (( +6282321594488 )) ATAU KLIK DISINI PESUGIHAN DUNIA GHAIB Wassalam

    ReplyDelete