Followers

Wednesday, October 2, 2013

Kencing Tikus : Apa Yang Perlu Anda Tahu!


APAKAH ITU PENYAKIT KENCING TIKUS? 

Penyakit kencing tikus atau nama sainsnya Leptospirosis ialah penyakit berjangkit disebabkan bakteria Leptospira yang disebarkan melalui haiwan. Jika tidak dirawat segera, penyakit ini boleh merebak dan membawa maut.


ADAKAH TIKUS HAIWAN PEMBAWA BAKTERIA INI??

Pada mulanya, bakteria ini dikenal pasti datangnya dari tikus. Namun kini, banyak jenis haiwan boleh menjadi perumah bakteria ini, sama ada liar atau peliharaan. Haiwan dijangkiti ada kalanya menunjukkan tanda sakit, tetapi sekadar menjadi pembawa dan tidak memindahkan jangkitan. Secara umumnya bakteria Leptospira boleh menjangkiti  anjing, tikus dan haiwan liar lain seperti rakun dan serigala.

BAGAIMANA MANUSIA BOLEH DIJANGKITI?

Manusia boleh mendapat jangkitan Leptospirosis apabila mengharung atau berenang dalam air tercemar yang tidak mengandungi klorin. Bahkan, menyentuh pokok atau tanah lembap yang tercemar juga boleh memindahkan bakteria kepada manusia selain sentuhan langsung dengan air kencing, darah atau tisu haiwan yang dijangkiti.

Bakteria ini boleh memasuki badan manusia melalui luka atau tisu lembut seperti dalam mulut, hidung atau mata. Bagaimanapun, bakteria ini tidak dipindahkan dari satu individu ke individu lain. 

Faktor risiko termasuklah:
Melakukan pekerjaan yang terdedah kepada panas seperti petani, penternak/peladang, pekerja rumah penyembelihan, doktor haiwan, pemotong kayu, pekerja sistem pembentungan, pesawah dan anggota tentera.
Aktiviti rekreasi dalam air seperti berenang, berkayak dan berbasikal di laluan denai di kawasan panas.
Terdedah kepada peralatan dan haiwan di rumah termasuk, binatang peliharaan seperti anjing, binatang sembelihan dan mengambil makanan yang telah digigit oleh binatang seperti tikus, tupai dan arnab.

APAKAH KOMPLIKASI YANG DIHADAPI PESAKIT?

Pada peringkat seterusnya jangkitan boleh menyebabkan kelenjar limfa bengkak, sakit tekak, otot tegang, bunyi paru-paru yang tidak normal atau ruam. Gejala ini boleh berlanjutan dari beberapa hari ke beberapa minggu.

Gejala menjadi lebih serius apabila penyakit memasuki fasa kedua dan ketiga kerana ia boleh menyebabkan kegagalan buah pinggang dan kerosakan hati.


APAKAH BENTUK RAWATAN DAN PENCEGAHAN?

Sebagaimana jangkitan bakteria lain, Leptospirosis boleh dirawat dengan mengambil antibiotik seperti Penisilin, Streptomisin, Eritromisin, Tetrasiklin dan Doksisiklin yang perlu diberikan pada peringkat awal jangkitan. Namun jika gejala dialami serius, doktor akan memantau keadaan pesakit supaya tidak bertambah teruk.


APAKAH CARA UNTUK MENGELAKKAN KENCING TIKUS?

Selain rawatan, beberapa cara boleh dilakukan untuk mengelak jangkitan bakteria Leptospira iaitu:
1. Elak mengharung air (terutama air banjir) atau berenang dalam air sungai atau kolam yang dikhuatiri tercemar, terutama jika anda ada luka atau kudis.
2. Elak mengunjungi tempat yang dikatakan ada jangkitan buat sementara waktu sehingga ia disahkan selamat.
3. Jika berenang dalam kolam atau tasik, pastikan air tidak masuk ke dalam mulut.
4. Pastikan air yang diminum dimasak sehingga mendidih terlebih dulu.
5. Pastikan kawasan persekitaran anda sentiasa bersih untuk mencegah kedatangan tikus.
6. Gunakan sarung tangan apabila membuang bangkai haiwan dan membersihkan najis haiwan peliharaan. Bimbang jika haiwan berkenaan juga dijangkiti bakteria Leptospira.
7. Sentiasa bersihkan kawasan keliling rumah supaya air tidak bertakung.


No comments:

Post a Comment