Followers

Friday, May 31, 2013

Ayah! Awan Pun Kejar Kita!


Di dalam keretapi yang menuju utara... seorang ayah melayan keletah anak lelakinya yang berumur belasan tahun...

Apabila keretapi menempuhi jalanraya Sang anak terus berkata “ayah! tengok tu... kereta tu semua kejar kita!”

Di satu sisi tempat duduk yg lain sepasang suami isteri memerhatikan telatah remaja tersebut bersama ayahnya...

Apabila keretapi melalui pokok-pokok dan hutan-hutan. Anaknya tersebut sekali lagi bersorak.. Eh ayah! tengok pokok itupun ikut kita!

Sang ayah tersenyum dan melayan telatah anaknya itu...



Pasangan suami isteri itu tetap memerhati...

Kemudian remaja tersebut bersorak “ayah! awan pun kejar kita!”.. Sang ayah melayan dan tersenyum...

Tiba-tiba... pasangan suami isteri tersebut berkata pada ayah remaja itu... “Kenapa dengan anak encik ni? Merepek je dari tadi macam orang tak betul. Sakit ke?”

Dengan tersenyum Sang ayah berkata... “Kami baru pulang dari hospital.Berbelas tahun anak saya buta... baru sekarang dia dapat melihat keindahan dunia”...

Pasangan suami isteri itu terus terpaku dan terdiam...

Itulah lumrah kehidupan kita, seringkali kita membuat penilaian sebelum kita tau hal sebenar.

Dan apabila kita mengetahui keadaan sebenar baru lah kita tersedar akan kekhilafan kita... Tapi berapa ramai yan sanggup meminta maaf?

Tiap orang punyai kisah cerita yang tersendiri.Jangan mudah membuat penilaian dengan mata kasar...

P/S : Setakat dengar dan lihat dengan mata kepala sendiri belum tentu kita betul-betul memahami...

1 comment:

  1. Alangkah bahagianya jiwa tanpa pernah bersangka buruk..

    ReplyDelete