Followers

Saturday, May 4, 2013

Kartun-Kartun Nostalgia TVP Menggamit Kenangan

Masih ingat lagi?

Betul-betul menggamit kenangan...


Biarpun Astro ada rancangan khas untuk pendidikan tapi terus terang aku cakap, TV Pendidikan (TVP) dulu memang terbaik! Dulu kan rancangan tv semua start petang. TVP je yang boleh kita tonton sebelah pagi. Kan bila korang bukak je tv sebelah pagi mesti ada rancangan TVP @ Tv2, siaran lain semua macam gambar kat atas. Hehehe..

Ok... sejarah ringkas TV Pendidikan untuk info semua :

Program TV Pendidikan yang dilancarkan secara rasminya pada 19 Jun 1972 oleh Y.A.B.   Perdana Menteri Malaysia Ke-2  Tun Haji Abdul Razak bin Dato’ Hussein, merupakan langkah kerajaan pada masa itu untuk merapatkan jurang pembelajaran antara pelajar bandar dengan pelajar luar bandar.   Selama 27 tahun TV Pendidikan bersiaran melalui Saluran RTM 2 bermula tahun 1972 hingga 1999. Seterusnya TV Pendidikan telah bersiaran di ASTRO melalui Saluran 13 dari tahun 2000 hingga 2006. Pada tahun 2007 hingga 2008, rancangan TV Pendidikan disiarkan melalui TV9.  Mulai Mac 2008, rancangan TV Pendidikan tidak lagi dipancarkan melalui televisyen terestrial tetapi telah disalurkan ke internet melalui portal www.eduwebtv.com yang membolehkan murid-murid dan warga pendidik mengakses rancangan TV Pendidikan secara VOD (Video On Demand) pada bila-bila masa dan dari mana-mana tempat yang mempunyai talian internet.



Lambang Bahagian TV Pendidikan, Kementerian Pelajaran Malaysia 

Sumber : www.moe.edu.com

Aku ingat lagi, sementara tunggu rancangan subjek yang ditayangkan setiap selang setengah jam (yang aku minat dulu subjek Bahasa Melayu ngan Subjek Moral sebab ada jalan cerita hehehe...), mesti diselitkan kartun-kartun seperti dibawah ini...


Kisah Sang Kancil, Sang Kura-Kura dan Sang Monyet


Kisah Sang Kancil Dan Sang Buaya


Kisah Gagak Yang Bijak


Hikayat Sang Kancil, Sang Kerbau Dan Sang Buaya


Kisah Arnab Yang Sombong


Kisah Singa Yang Haloba

P/S : Kartun Malaysia zaman dulu-dulu ni sarat dengan pengajaran... Terbaek!!!

No comments:

Post a Comment