Followers

Tuesday, May 14, 2013

Kisah Sepi Seorang Guru : Catatan Di Pedalaman

Pernahkah anda merasai betapa tingginya pengorbanan seorang guru? Baru-baru ini, penulis berpeluang menonton dvd (terbitan Bahagian Teknologi Pendidikan) – Kisah guru-guru yang bertugas di kawasan pedalaman. Semakin menonton, semakin sebak memikirkan betapa mulia dan beratnya tugas mereka.


 Pengalaman Cikgu Azli, SK Abuan, Sabah



" Saya bertugas di SK Abuan, jaraknya sejauh 300 kilometer dari jalan darat. Tiada jalan lain, melainkan mesti melalui jalan sungai. Dengan menggunakan jalan sungai, saya menaiki perahu yang mengambil masa selama 1 hari. Jika cuaca buruk, ia akan mengambil masa selama 2 hari. "


" Apabila bertugas di sini barulah saya mengerti apakah maksudnya itu sepi. Saya pernah berseorangan tinggal di kawasan sekolah ini sendirian. Ini kerana semua guru di sekolah saya pergi berkursus. Selama itulah saya bersendirian. Saya seorang yang mengajar dari tahun 1 hingga tahun 6. Dengan menggunakan lampu minyak tanah. Pandang kanan, nampak dinding. Pandang kiri nampak meja. Hanya mampu bercakap dengan kucing sajalah. "

" Lampu dan tenaga elektrik sangat penting dan cukup berharga. Tetapi, kami di sini hanya dapat menggunakan dua jam sehari. Semuanya memerlukan bekalan minyak. Perlu berjimat, siapa pula mahu pergi sejauh 300 kilometer membeli minyak, bergadai nyawa melalui air deras?. "

" Di sini lah saya belajar mencari sayur-sayur hutan. Saya belajar menanam padi huma. Saya belajar menyelam. Bila penat, bermain air bersama anak murid. Bila bosan tengok gambar. Tipulah kalau saya katakan saya tidak menangis. Saya risaukan ibu saya."


" Tetapi, bila saya ingatkan tanggungjawab saya, dan cabaran saya tabahkan hati. Tanpa di sedari, sudah lebih dua tahun saya di sini. "

Pengalaman Cikgu Robert Gubat

SK Buayan, Penampang,

Sabah


" Apabila saya mendapat surat, yang mengatakan saya akan bertugas di SK Buayan, hati rasa resah dan gelisah kerana tidak pernah mendengar nama sekolah tersebut. Apabila bertanya orang, orang pun menjawab sekolah itu sangat jauh."

" Memang sangat jauh. Kerana untuk sampai ke sekolah tersebut perlu BERJALAN selama jam. Tiada jalan lain, hanya melainkan dengan berjalan kaki sahaja. Perasaan saya takut, dan bercampur baur. Saya pun mendaki bukit dan menyeberangi sungai. "

" Pernah hampir semua pakaian saya dihanyutkan air. Baju yang dipakai pun basah. Saya pernah rasa mahu menangis. Dan, waktu kali pertama saya sampai, saya jatuh ke dalam sungai. "

" Walau bagaimana pun, sudah bertahun saya bertugas di sini. Saya berharap akan terus berada di sini, menyumbangkan bakti kepada anak bangsa. Tiada siapa yang boleh diharapkan, kerana itulah tugas saya sebagai seorang guru. "


Kisah Guru Di Pedalaman Video via Youtube

Pengalaman Cikgu Johnny Wannie

SK Saliran, Nabawan, Sabah


" Pertama kali saya mendengar saya akan bertugas di sana, saya pun menjadi takut. Tetapi, saya kuatkan semangat. Dari pekan Nabawan kami, menaiki kenderaan pacuan empat roda selama 2 jam, menyusuri jalan tanah merah. Setibanya di jeti, hati lagi berasa takut dengan air sungai dan waktu ketika itu banjir. Kami pun menyewa bot, dan meneruskan perjalanan. Kira-kira sudah hampir dua jam kami berehat di tebing sungai."


" Saya memberanikan diri, bertanyakan kepada penunjuk jalan. " Kita sudah sampaikah? " Oo cikgu, masih jauh lagi. Masih lagi separuh jalan, cikgu. "


" Hati saya lagi berasa sangat sedih, tetapi saya tabahkan hati saya. Memang saya tidak menyangka saya akan bertugas sejauh ini. Antara pengalaman pahit saya pernah tidur di tepi sungai pada waktu malam, untuk berehat kerana perjalanan masih lagi jauh."


" Saya sudah tiga tahun bertugas di sini, dan saya berhasrat untuk terus berkhidmat di sini. "


P/S : Besar pengorbanan guru... Kalau hati tidak cekal dan niat tidak murni, pasti pengalaman semacam ini akan menyebabkan guru-guru berputus asa dipertengahan jalan.

No comments:

Post a Comment