Followers

Wednesday, May 22, 2013

Top 30+2 Gambar-Gambar 1001 Cerita (Bahagian II)

Al-kisah maka tersebutlah kisah.... Taiyyib.... 

Mini Compo... masa aku sekolah rendah dulu, boleh dikatakan semua rumah kat Wangsa Maju ni mesti ada satu mini compo tak kiralah jenama apa. Rumah aku jenama Singer. Senang nak dengar radio ataupun mainkan kaset kumpulan Rock Kapak.

Honda C70 ataupun Honda Cub yang paling otai keluaran Boon Siew. Boleh dikatakan ramai kawan-kawan aku termasukla aku, bapak dorang mesti memiliki motor ni. Sayang bapak aku dah jual motor ni... Korang tau tak motor ni paling tahan lasak berbanding motor-motor zaman moden? Respek!

Sweater ataupun famous dipanggil 'Windbreaker'... zaman aku SPM dulu memang cukup popular pakaian ni. Mungkin gara-gara pengaruh rap masa tu macam kumpulan KRU, 4U2C ataupun NICO. Jangan katakan masa malam atau hujan je pakai, waktu siang-siang tengahari panas terik pun aku pakai. Aku pakai jenama Mizuno. Trend ler katakan...

Haaa... zaman tape VCR masa sekolah menengah dan selepas SPM. Ke hulu ke hilir pegang tape yang besar kaler hitam tu. Kalau bawak merata mesti orang pandang serong. Hahaha... Kalau korang ingat lagi, dulukan ada kedai sewa tape ni. Tapi sekarang takde dah. Sekarang zaman Flash Memory... DVD pun orang dah tak mainlah.

Ingat lagi trend seluar ni? Inilah style 'Bell Bottom'... Kat sekolah dulu geng-geng 'Pailang' je yang pakai. Cikgu disiplin cakap, geng-geng yang pakai ni macam majlis perbandaran sebab dia sukarela menyeret sampah kat lantai. Memang anti betul dia ngan budak-budak sekolah pakai seluar macam ni. Hahaha...

Basikal BMX, aku menangis-nangis suruh orang tua aku beli. Gara-gara tak tahan tengok kawan-kawan semua dah ada basikal BMX. Rasa menyesal pun ada ngan perangai dulu. Hahaha... basikal ni menjadi saksi geng-geng sekolah pergi mengembara sampai ke Bukit Belacan kat Ampang!

Brick Game... Aku rase semua kawan-kawan aku ada handy game ni. Pernah seketika jadi fenomena masa aku sekolah menengah dulu. Yang bagusnya game ni, dia boleh jadi jam loceng kejut aku bangun pagi!

Aku pengumpul buku-buku camni. Tapi sekarang buku-buku ni dah ghaib secara misteri, semisteri buku-buku tersebut. Beli kat pasar malam je dulu. Ramai yang minat cerita-cerita macamni masa sekolah dulu. Aku minat cerita Tok Awang Ngah aje. Kalau cerita Tamar Jalis macam 'Bercakap Dengan Jin' aku kureng sikit.

Gunting paling murah dan senang nak bawak kemana-mana. Aku rasa harga dia dulu dalam 50 sen. Made in China. Hahaha...

Kaset... ituje medium hiburan zaman aku sekolah dulu. Mana ada CD ngan DVD lagi. Harga kaset dulu agak mahal juga dalam belas-belas harga. Kalau nak murah beli cetak rompak kat pasar malam! Satu RM5. Aku taula sebab pernah beli...

Aduss... paling malas betul kalau subjek pendidikan seni bila tiba giliran menatang nih... dahla tangan bangku tak reti nak ukir. Aku macam biasala, buat yang paling senang... ukir bintang!

Haaa... yang ini mesti korang tau! Micro Genius! Feveret dowhh... sampai ke pagi aku main game kalau cuti sekolah. Hahaha... antara game kegemaran aku adalah Contra, Street Fighter dan Super Mario. Satu je keburukan main game nih, TV arieal point cepat rosak sebab asyik cucuk keluar masuk ngan kabel game.

Motor Yamaha RXZ... motor idaman setiap remaja yang baru lepas SPM. Pengaruh Gila-Gila Remaja. Kerja tak lagi tapi nak suruh orang tua belikan. Bapak cakap pakaije Honda C70 dulu tapi taknak... malu tak up to date katanya... Hahaha...

Konpem masing-masing ada dulu. Aku ingat lagi jenama pertama yang bapak aku belikan dulu jenama Philips, harga RM150 kat JJ Alpha Angle. Inilah pioneer kepada MP3 player yang ada sekarang. Walaupun besar gedabak, tapi aku suka part rewind atau fast forward kaset pakai manual button. Memang nostalgia sungguh!

Water color ni la yang paling murah dan senang di dapati kat kedai-kedai. Jenama PANDA Made In China! Pendek kata setiap murid wajib ada menatang ni dulu disamping crayon ngan pensel warna. Hahaha...

Songkok lipat... aku nagn geng-geng surau aku semua ada. Senang nak lipat taruk dalam kocek baju melayu. Sekarang orang dah tak pakai songkok jenis ni dah...

Kasut Top masa sekolah menengah dulu. Sekali lagi... 'Pailang-Pailang' kelas pertengahan jer yang pakai. 'Pailang-Pailang' high class pakai kasut jenama 'Penguin' kalau tak salah aku. Geng-geng nerd macam aku pakai Pallaz Jazz jer. Hahaha...

P/S : Sorry gambar main beterabur je taruk. Malas plak nak susun ikut hierarki masa dan zaman. Hahaha...

No comments:

Post a Comment